YouTube  Facebook  Instagram   

Nike (vraj) záleží aj na životnom prostredí

Témy: 

Spoločnosť Nike sa predposledný januárový týždeň pripojila k celosvetovým klimatickým rozhovorom na Svetovom ekonomickom fóre (WEF ) 2014 vo švajčiarskom Davose, na ktorom  prezentovala potrebu inovácií a spolupráce, v tvári rastúcim nákladom na energiu a životné prostredie.

Výročné stretnutie združuje firmy a politikov, predkladá riešenia niektorých najpálčivejších otázok životného prostredia a zdravia.
K množstvu opakovaných a do budúcna nič neriešiacich fráz sa pripojila i Nike prostredníctvom Hannah Jones - viceprezidentka Nike, ktorá ma na starosti globálnu spoločenskú zodpovednosť. Jones sa ako inak pochválila prístupom Nike v riešení rozsiahlych systémových problémov vo výrobných odvetviach.
"Nike využíva kolektívnu silu nekonvenčnej spolupráce, pozitívne ovplyvňuje systémy, v ktorých pôsobíme, a ktoré sú rozhodujúce pre náš budúci úspech. Nazývame túto cestu inováciou systémov. Vďaka spolupráci s ďalšími spoločnosťami, mimovládnymi organizáciami, vládnymi agentúrami môžeme vytvoriť spoločnú víziu pre riešenie udržateľnosti vývoja spoločnosti," povedala Hannah Jones. Ako príklad zníženia záťaže životného prostredia, bola spomenutá technológia Nike Flyknit,  jedná sa o relatívne nový spôsob výroby zvršku upleteného z jednoduchej priadze, ktorý  (podľa Nike) výrazne znižuje odpad vznikajúci pri výrobnom procese.
Druhá strana mince
Nike deklaruje zvyšovanie efektívnosti výroby jednoduchšími a nízko odpadovými technológiami, za ktoré výsledné produkty si dáva aj zaplatiť, napr. modely s technológiou Nike Flyknit sa nepredávajú pod 150 €.
Starostlivosť o životné prostredie v USA, Nike vyriešila presunutím výroby do krajín juhovýchodnej Ázie:  Indonézia, Čína, Taiwan, India, Thajsko, Vietnam, Pakistan, Filipíny a Malajzia.  V totálne kapitalistickej Číne sa s nejakou starostlivosť o životné prostredie priveľmi nepočíta. Rovnako sa firma príliš nechváli pracovnými podmienkami robotníkov a ani mzdami v uvedených krajinách.
Za posledných dvadsať rokov, následkom tlaku zo strany investorov, za ktorým bola a je snaha generovať čo najvyšší zisk, zrušila alebo presunula desiatky tisíc pracovných miest v USA, pričom vo výrobnej sfére vo svoje domovskej krajine nevytvorila žiadne pracovné miesta, podobne ako mnohí ďalší pôvodne severoamerickí a európski výrobcovia.
Zopár zaujímavosti v číslach: Nike za uplynulý fiškálny rok (2013) vygenerovala čistý zisk 2,3 miliardy USD. Zamestnáva približne 600 dizajnérov a vývojárov a cez 40 000 kmeňových robotníkov. Produkcia Nike prebieha celkovo v 765 továrňach, do ktorých stovky dodávateľov distribuuje viac ako 16 000 (!?)rôznych materiálov.