Adidasu sa stále nedarí dobehnúť Nike
Adidas mal v dlhodobom pláne predostretom pred viac ako desiatimi rokmi, v roku 2015 predbehnúť Nike a stať sa globálnym lídrom trhu so športovými odevmi a obuvou.
Dnes môžeme konštatovať jediné: k tomuto cieľu sa vonkoncom nepriblížil, práve naopak. Adidasu je asi súdené večne zostať druhý. Objem predaja a z toho plynúce zisky rástli, ale nestačili tempu inovácií Nike. Nike to vie jednoducho lepšie.
Adidas v poslednom období čoraz viac kooperuje s osobnosťami zo sveta módy a hudby, čím sa viac posúva medzi street fashion značky. Úspech tejto stratégie je otázny. Nebyť odpruženia bežeckých topánok Boost a čiastočne i Springblade, Adidas neprišiel v posledných piatich rokoch s ničím novým a originálnym.
„Prinesieme výrobu na hlavné trhy,“ informoval generálny riaditeľ Herbert Hainer. „Preprava výrobkov loďou z Ázie trvá až šesť týždňov, čo je pre Európu dlhý čas. Robotické linky môžu byť všade.“ Adidas plánuje vyvíjať spolu s nemeckými firmami plnoautomatizované výrobné jednotky, čo by umožňovalo presunúť výrobu z Ázie bližšie k spotrebiteľovi a „pliesť“ tenisky rýchlejšie než ručičky pracovníkov v Číne, Kambodži, Laose alebo Vietname. Okrem iného, pri stále väčších platových požiadavkách čínskych zamestnancov, by bol tento systém v konečnom dôsledku lacnejší.
Riaditeľ pre zahraničný obchod Eric Liedtke, vnímaný ako najhorúcejší kandidát na kreslo súčasného šéfa Hainera, sa vyjadril, že snahou Adidas je otriasť trhom rovnakým spôsobom ako keď Nike presťahovala výrobu do Ázie v 80-tych rokoch. V súčasnosti disponuje Adias jedinou európskou fabrikou v domovskom Herzogenaurachu, paradoxne výrobky s označením "Made in Germany" nesú punc exkluzivity, za čo si dáva firma slušne zaplatiť.
Hainer dosadený na stoličku šéfa v roku 2001, čelí výzvam akcionárov na odstúpenie, keďže sa firme nepodarilo naplniť očakávané ciele.
Medzi ďalšie priority značky patrí zastaviť pokles predaja v Severnej Amerike, udržať si líderstvo vo futbalovom segmente, zdvojnásobiť predaje bežeckej divízie (ha-ha) a viac sa sústrediť na dámske zákazníčky. Rovnako oznámil častejšie inovácie a väčšie propagovanie módnej subznačky dospievajúcej mládeže - NEO. Ďalej plánuje umožniť zákazníkom ešte viac si farebne prispôsobiť obuv a oblečenie, s cieľom urýchliť predaj a rast zisku v priebehu nasledujúcich piatich rokov.
Adidas očakáva, že tržby do roku 2020 vzrastú na 22 miliárd € a čistý zisk porastie v priemere o 15 percent ročne.
Adidas pred desiatimi rokmi predával svoje výrobky prostredníctvom veľkoobchodníkov, v horizonte 5-10 rokov plánuje otvoriť 500 až 600 obchodov (asi franšíz predajní).
Voľne čerpané z Reuters.