Falzifikát náš každodenný
Dávno sú preč časy, keď medzi najfalšovanejšie výtvory ľudskej činnosti sa zaraďovali umelecké diela, šperky a v neposlednom rade platidlá.
Z celosvetového hľadiska sú kopírované takmer všetky produkty známych značiek, ktoré môžu priniesť organizátorom tejto podvodnej a trestnej činnosti, určitý peňažný profit. S nepreberným množstvom napodobenín rozličných druhov spotrebného tovaru akými sú oblečenie a obuv, sa môžeme bežne stretnúť i na Slovensku, v najväčšej miere na rôznych aukčných či bazárových internetových portáloch, v reály napríklad na mestských “tržniciach“.
Väčšina ľudí (dúfajme) nepoužíva falzifikáty, pretože sa stotožňujú s výrobcom-značkou, s daným produktom alebo s jeho prevedeným, rešpektujú ideu a prácu dizajnérov. Producent značkového tovaru sa (zväčša) snaží vyrobiť produkt v očakávanej kvalite a s požadovanými vlastnosťami, preto má takýto tovar určitú spoločenskú i finančnú hodnotu. Ak vedome kupujeme a používame neoriginálne výrobky, tým popierame hodnotu značky. Prezentovaním takéhoto produktu za účelom nadobudnutia verejnej prestíže, strácame úctu pred sebou samým. (Pre niektorých ľudí to, ale nič neznamená.)
Často k nákupu falzifikátu dochádza vlastnou nevedomosťou (chamtivosťou, ale i hlúposťou), keď sa kupujúci ulakomí na “vynikajúcu“ cenu, nižšiu než je cena v autorizovaných predajniach.
Zrejme najväčšou skupinou obyvateľstva požívajúcou napodobeniny oblečenia a obuvi, sú ľudia, ktorým je nejaká značka úplne “ukradnutá“. Netušia, čo znamená “to odškrtnutie“ (logo Nike) , neriešia veľký nápis “CK“ (Calvin Klein) na mikine, iba to či je dostatočne hrubá. Väčšina z nich dostala takýto tovar do daru a tí zvyšní si ho jednoducho kúpili (za dobrú cenu) ... preto, týmto ľuďom nie je naozaj čo vyčítať.
Falšovatelia sa samozrejme zameriavajú na najrozšírenejšie značky, najviac falšovanou v segmente (športového) odievania a obuvi sú jednoznačne výrobky spoločnosti Nike, nasledované produktmi firmy Adidas.
Falzifikáty obuvi sa na slovenský trh dostávajú najčastejšie pašovaním, tovar môže byť dovezený na územie Slovenska pod inou – niekedy aj oficiálnou a neznámou značkou, ktorý sa neskôr dodatočne opatrí visačkami, prerobia sa nášivky, vyrobí sa balenie a podobne.
Príklady (zdroj idnes.cz): článok1, článok2.
Parazitovanie je dokonca schopné zájsť tak ďaleko, že sa nefalšujú len aktuálne modely, ale kreatívne skupiny falzifikátorov produkujú vlastné “originálne“ výrobky pod hlavičkou známych značiek. Nie je nič výnimočné, keď sa napodobenina dostane na trh skôr ako originál, v prípade ak ho pôvodný výrobca prezentoval v časovom predstihu. Taktiež sa bežne vyrábajú aj “nasledovníci“ súčasného modelu určitej typovej rady, ktorý sa má dostať na trh v priebehu nasledujúceho roka alebo konkrétneho sezónneho obdobia, napríklad výtvor nazvaný ako “Nike Air Max+ 2013“ predávajú falzifikátori od polovice roka 2012, pričom dizajn originálu vôbec nebol predstavený.
Rozpoznať detailne vyrobený falzifikát topánok od pôvodného originálu nie je vždy jednoduchou záležitosťou. Najdokonalejšie falzifikáty sa dajú bez dostatočných skúseností rozlíšiť len priamym porovnaním s originálom - vizuálnym, hmatovým, ale i čuchovým. Pri výrobe falzifikátov obuvi sa spravidla používajú menej kvalitné a lacné materiály. Namiesto pravej usni sa použije syntetická koža – koženka. Chýbajú technologické prvky, predovšetkým medzipodrážkové systémy odpruženia a stability, medzipodošva je vyplnená nekvalitnou EVA hmotou, okrem iného, zhotovenie topánky spravidla sprevádza nesprávny, až lajdácky výrobný proces. Občas sa môžeme stretnúť s replikami, ktoré majú iné - neoficiálne farebné prevedenia zvršku. Prepravná škatuľa môže mať odlišnú veľkosť a farbu, rozdielne umiestnené etikety, prípadne nálepky s nesprávnymi údajmi.
Výrobcov napodobenín neodradzuje ani to, že niektorí výrobcovia aplikujú na nášivky (visačky) ochranné prúžky a hologramy.
Nášivky – štítky originálov obuvi Nike, Adidas a Puma
Ako sa vyvarovať nákupu neoriginálneho tovaru na internete?
Pri naj-drahších luxusných značkách je situácia pomerne jednoduchá. Príkladom môžu byť produkty, vydávané za tovar spoločností Prada, Louis Vuitton, Gucci, Armani a mnohé ďalšie. Tovar uvedených značiek, ponúkaný predajcami na slovenských aukčných portáloch možno v 99% prípadoch považovať za “originálne“ ... falzifikáty.
Pri overovaní serióznosti e-shopu sú nápomocné porovnávacie internetové portály (porovnávače cien) s implementovanou odozvou zo strany zákazníka, či rôzne diskusné fóra a samozrejme odkazy na autorizovaných predajcov na stránkach výrobcu.
Kvalitný obchod nemusí prevádzkovať iba veľká spoločnosť, ale každý seriózny obchodník by mal uvádzať kontaktnú adresu, e-maila telefónne číslo, u slovenských e-shopov i IČO (i keď uvedené údaje môžu byť fiktívne). V slovenských aukčných webových portáloch nie je vysoký počet kladných hodnotení predajcu zárukou kúpy originálneho tovaru.
Odlíšiť neznámy alebo nový e-shop (hlavne pre neskúseného zákazníka) od predajcu falzifikátov nie je jednoznačné. Obchody s replikami sa ako čert svätenej vody vyhýbajú aplikovaniu profilu na sociálnych sieťach - Facebook, Twitter, Google +, aj keď treba pripomenúť, že tento faktor nie je smerodajný, takisto ako aj pageranking či vzhľad stránky. Najpodozrivejším činiteľom je už spomenutá nízka cena tovaru.
Niektorí “obchodníci“ sa ani nesnažia prezentovať ako autorizovaný predajcovia, ale výrobky priamo predávajú pod označením “replika“. Ďalší podvodníci kopírujú dizajn internetových stránok renomovaných e-shopov alebo k prezentácii falzifikátov používajú fotografie originálnych produktov.
Najúčinnejšou metódou je prevencia, to znamená realizovať nákup tovaru len v autorizovaných obchodoch, prípadne u overených predajcoch (všetky e-shopy uvedené v sekcii “Obchody“ portálu topobuv sú autorizovaný predajcovia, respektíve predajcovia originálnych produktov). Kúpou obuvi od renomovaného a známeho obchodníka predídeme vzniku možných problémov, počnúc tým najhorším, ktorým je zneužitie platobnej karty a vybielenie bankového účtu, až po ten “najprijateľnejší“ - doručenie falzifikátu.