Najväčší výrobcovia športovej obuvi a oblečenia

Zoznámte sa s výsledkami hospodárenia najúspešnejších výrobcov športovej obuvi a odevov.
Poradie v rebríčku je určené na základe celkových  príjmov, to znamená tržieb za predaj hotových výrobkov, materiálu, majetku či poskytovanie služieb.
Čistý zisk firiem nie je braný do úvahy, v určitých aspektoch sa nedá považovať za smerodajný ukazovateľ, predovšetkým z dôvodu“kreatívneho” účtovníctva, respektíve rôzneho daňového zaťaženia.
Ak nie je uvedené inak , celoročné príjmy spoločností nevykazujúce zárobok v mene euro sú prepočítané kurzom z februára 2020. Fiškálny rok u väčšiny firiem končí v rôznom období kalendárneho roka (preto nie sú údaje niektorých firiem za posledný rok známe).

Prvé miesto
Nie je žiadnym prekvapením, že americká NIKE Inc., sídliaca v Beavertonu v Oregone, je dlhodobo neohrozeným svetovým lídrom v predaji a distribúcii športovej obuvi, odevov, vybavenia a doplnkov pre širokú škálu športov a fitnes aktivít. V roku 2019 sa na produkcii a vývoji, vrátane dodávateľov, zúčastnilo štyridsaťpäť  tovární z jedenástich krajín s viac ako 270 000 zamestnancami.
Predaje tovaru Nike (suma je prepočítaná priemerným kurzom USD/€ v danom roku):
2016  – 32,3 miliardy USD (26,4 mld. €)
2017 – 34,3 miliardy USD (31,2 mld. €)
2018 – 36,4 miliardy USD (30 mld. €)
2019 – 39,1 miliardy USD (32 mld. €)

Druhé miesto
Druhé miesto v rebríčku najviac zarábajúcich firiem,  prípadne predaju daného tovaru, získala nemecká Adidas, sledujúca večne chrbát Nike. Objem predaja samozrejme zahŕňa výrobky značiek Rockport, TaylorMade a Reebok. Hokejová značka CCM bola v roku 2017 predaná za 100 miliónov dolárov.
Predaje Adidas:
2016 – 18,5 miliardy €
2017 – 21,2 miliardy €
2018 – 22 miliardy €
2019 – 23,5 miliardy € (predpoklad)

Tretie, štvrté a piate miesto
O tretí stupienok zvádzali tuhý boj severoamerická dvojka a vôbec najmladšia značka rebríčka: Under Armour (založená v roku 1996), ktorá fiškálny rok 2019 ukončila predajmi v hodnote 4,86 miliardy €. Známa európska značka Puma SE, ktorá je na starom kontinente taktiež v pozícii dvojky, by mala na základe objemu predaja v roku 2018 (4,6 mld. €), v roku 2019 atakovať, prípadne prekročiť hranicu 5 mld.€.
Piate miesto si nárokuje ďalší výrobca z USA – New Balance (3,8 miliardy eur v r.2018) na úkor japonských ASICS, ktorý v posledných rokoch (2016-2019) stagnujú medzi 3,1-3,3 miliardami eur.
Poznámka na záver: Do rebríčka neboli, možno neoprávnene, zaradení výrobcovia, prípadne konglomeráty, ktorých športová obuv a oblečenie, či už v minulosti alebo v súčasnosti netvorí gro výroby, napríklad americký Skechers by objemom predaja 4,5-5 miliardy eur atakoval štvrté až piate miesto.