Predajcovia falzifikátov obuvi a iní podvodníci na Facebooku
S rozmachom a čoraz väčšou obľúbenosťou sociálnych sietí, predovšetkým Facebooku, dostali predajcovia do rúk silného pomocníka.
Facebook aj napriek problémom so zachovaním súkromia užívateľov, sa stal celospoločenským internetovým fenoménom, nevynímajúc spájanie priateľov, vytváranie záujmových skupín, je prostriedkom prezentovania obsahu akéhokoľvek druhu, v našom prípade okrem prezentačných stránok oficiálnych obchodníkov – e-shopov , sa zaradil k účinným nástrojom pre podvodné predaje.
Od oficiálneho spustenia slovenskej verzii v roku 2009 sa skupina hochštaplerov chopila príležitosti.
Podvodníci a predajcovia falzifikátov rozšírili alebo presunuli biznis z inzertných webov, prípadne z vlastných e-shopov či malých, lokálnych a zastrčených mini obchodíkov na Facebook.
Na facebookových stránkach vyzývajú, aby ich užívatelia lajkovali, zdieľali alebo pridali komentár a nezriedka lákajú žrebovaním o výhru. K výhre ani nemusí dôjsť, prípadné neprimerané otázky užívateľov súvisiace so súťažou alebo komentáre typu „kde je môj tovar?“ administrátor odstráni, a stránke ďalej naskakujú fanúšikovia.
Ak podvodníkovi ide z dôvodu nelegálnej činnosti do „tuhého“, takáto facebook stránka sa môže neskôr využiť na propagáciu iných produktov či služieb alebo sa predá niekomu, kto chce získať veľký počet fanúšikov, v krajnom prípade, aby neseriózny predajca zahladil stopy, stránku zruší.
Okrem serióznych predávajúcich sa cieľom záujmu podvodníkov istotne stane Marketplace (Tržnica alebo Trhovisko), novinka Facebooku roku 2018. Marketplace funguje obdobne ako zvyčajné inzertné portály. Predajca a kupujúci komunikujú cez Messenger.
Služba „Shop Section“, ktorá umožňuje predávať tovar priamo cez Facebook sieť, nie je na Slovensku zatiaľ dostupná. Marketplace iba sprostredkováva kontakt, samotný predaj už neprebieha v jeho réžii. Predávajúci prostredníctvom Facebook skupiny si pri zadávaní produktov môžu zvoliť, či chcú svoju ponuku prezentovať aj v službe Marketplace. Kupujúci musí, či už za fiktívny tovar alebo falzifikát zaplatiť dopredu, bankovým prevodom alebo pre kovaných podvodníkov sofistikovanejším spôsobom – SMS správou.
Facebookoví „tiež podnikatelia“ neposkytujú na produkty žiadnu spotrebiteľskú záruku, už nie vonkoncom štandardnú 2-ročnú, plynúcu z občianskeho zákonníka. Spravidla neuvädajú kontaktné údaje – maximálne e-mailovu adresu, prípadne dáta môžu byť fiktívne. Pravdaže nevedú žiadne účtovníctvo a z tohto dôvodu prozaicky nezasielajú faktúru.
Boj voči nekalým praktikám podfukárov na internete a špeciálne sociálnych sieťach je vágny, aktivitu by mali vyvíjať autorizovaný predajcovia, samotní výrobcovia a predovšetkým činno-nečinné zodpovedné štátne orgány jednotlivých štátov, keďže je zrejmé, že infantilní konzumenti sa sami (pred sebou) nedokážu ochrániť.
V obrázkovej galérii nájdete niekoľkých podfukárov – stránok zo slovenskej Facebookovej scény.