Návrat k filmu Air: O manažéroch Nike, Jordanovej matke a možno aj o teniskách Air Jordan 1

Film Air je historickou freskou vykresľujúcu prácu amerických manažérov v oblasti športového marketingu polovice osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia.

Synopsia

Hlavným motívom filmu je dej týkajúci sa podpisu zmluvy športovej značky Nike s nádejným basketbalistom, nováčikom NBA Michaelom Jordan.
Už úvodné titulky, spodobené v štýle krátkych televíznych spotov, úsekov filmov, hudby, či odkazov na témy danej doby, vťahujú diváka do atmosféry 80. rokov.
Hlavnou postavou je Sonny Vaccaro (Matt Damon), manažér spoločnosti Nike, ktorý sa snaží uzavrieť obchodnú spoluprácu s Michaelom Jordanom a verí, že basketbalista má veľký potenciál stať sa hviezdou NBA.
Vaccaro sa pokúša presvedčiť Jordana a predovšetkým jeho matku, Deloris, aby s Nike podpísal zmluvu. Scenár dáva značný priestor matke, ktorá vydobyla podstatné požiadavky zmluvy, a to na úkor doslova neviditeľnej Jordanovej postavy. Z nádejného špičkového hráča NBA vidíme na plátne v krátkych záberoch chrbát alebo neucelenú siluetu. Jedná sa diskutabilný faktor filmu, k danému aspektu sa režisér vyjadril slovami: „ Michael je taký slávny, že som mal pocit, ak by ho mal hrať herec, bolo by ťažké nevzbudiť v publiku pochybnosti, pretože podľa môjho názoru nie je možné niekoho presvedčiť, že niekto, kto nie je Michael Jordan, je Michael Jordan.“
Film sa profanuje ako športová dráma, avšak v podstate sa jedná o životopisný príbeh, občas nasiaknutý ošúchanými konverzačnými frázami. Vznik a vývoj basketbalových topánok Air Jordan hrá v príbehu vedľajšiu úlohu.
Snímka bola režírovaná Benom Affleckom, ktorý si tiež strihol úlohu zakladateľa a šéfa Nike Philla Knighta. Výborne hrajúcemu Mattovi Damonovi sekunduje jeho priamy nadriadený Jason Bateman, v postave hlavného manažéra basketbalovej divízie
Roba Strassera.

Air
Air
Air

Fakty z histórie a zaujímavosti z filmu

M. Jordan do uzatvorenie zmluvy s Nike nikdy neobúval tenisky danej značky. Počas dospievania a študijných rokov nosil Converse. Z troch záujemcov o spoluprácu – Nike, Converse, Adidas, preferoval po celý čas partnerstvo s posledne menovanou značkou, pričom budúca zmluva s Adidas bola považovaná za hotovú vec.
Nike počas prezentácie vynaložila značne úsilie o získanie Jordana, okrem iného predstavila pre neho určenú obuv, pomenovanú Air Jordan.
Adidas mal v NBA zazmluvnených množstvo hráčov, a pod Converse patrili také hviezdy ako Magic Johnson, Larry Bird a Julius Erving, a
na palubovkách začali vládnuť populárne basketbalové topánky Converse Fastbreak. O necelých dvadsať rokov neskôr, v roku 2003, Nike za 310 miliónov dolárov kúpila krachujúcu Converse, ale to je už iný príbeh.

Namiesto toho, aby Nike získali za daný rozpočet viacero nižšie postavených hráčov, všetko vsadili na jedinú postavu, ktorý by ich potiahla na špicu.
Michael
oboznámil (spolu s matkou, otcom a agentom) Adidas o obsahu zmluvy s Nike; nemecká značka nebola ochotná dorovnať daný kontrakt.
26. októbra 1984 Jordan podpísal päťročnú zmluvu s Nike v hodnote 2,5 milióna dolárov, čo bolo trikrát viac ako akákoľvek iná sponzorská zmluva v NBA v tom čase, a namiesto licenčného poplatku si vydobyl 5 percent zo zisku, čo
tiež bolo dovtedy niečo nepredstaviteľné. Bonus v podobe Mercedes Benz 380SL bol už len čerešničkou na torte.
Tenisky sa v podobe skíc objavili až v polovici filmu. Hlavným dizajnérom bol Peter Moore, navrhol ich v spolupráci s Tinkerom Hatfieldom a Bruce Kilgoreom. Moore vymyslel aj názov topánky.
Neskôr navrhol“ tiež logo MJ vo výskoku – inšpiroval sa fotografiou z magazínu Life, fotoreportér Jacobus Rentmeester sa neúspešne súdil s Nike o autorské práva. Logo„Jumpmana“ vystriedalo na zvršku „okrídlenú loptu“ a „fajku“ Nike v Air Jordan 3, ako aj v ďalších nasledujúcich modeloch, ktoré prichádzajú každým rokom.
Skvelým technickým aspektom spomenutom vo filme je, že zvršok tenisiek musel mať minimálne 51 percent bielej farby (v českom dabingu došlo k nepochopiteľnej chybe – v dialógu je použité 50-percentné slovné spojenie).
Za porušenie pravidiel o percentuálnom zastúpení bielej bol Jordan za každé stretnutie pokutovaný sankciou 5000 dolárov, pokutu preplácalo Nike.
V scéne kde zástupcovia Adidas rokujú s Jordanovými, vidíme v zasadacej miestnosti na stole, vtedajšiu novinku – basketbalové tenisky Forum Mid, a na prezentačnej tabuli v rohu reklamný motív s odkazom na model Top Ten.
Zaujímavosť je, že návrhár P. Moore (zomrel v roku 2022 vo veku 78 rokov) odišiel v roku 1987 do Adidasu, okrem iného, je tiež autorom trojuholníkového loga Adidasu. V Adidase tiež zakotvil manažér
Rob Strasser (zomrel v roku 1993 vo veku 46 rokov) a napokon nemecká firma načas zamestnávala aj hlavnú postavu filmu: Johna Paula Vincenta "Sonny" Vaccara.

Spoločnosť Nike uviedla tenisky Air Jordan v apríli 1985 v cene 65 dolárov, s cieľom zarobiť v prvých troch rokoch aspoň 3 milióny dolárov, avšak tržby 126 miliónov už v prvom roku výrazne prekonali očakávania.Značka Jordan prináša Nike 5 miliárd USD ročne, čo pre MJ predstavuje pasívny ročný prijem 400 miliónov a robí z neho miliardára. V súčasnej dobe sa cena nových Air Jordan 1 Retro Hi, realizovaná v  rôznych farebných a materiálových variáciách pohybuje v rozmedzí od 170 do 220 €.

Vzduchové odpruženie, respektíve vzduchový vankúš zakomponovaný v medzipodrážke pod pätou, nebol žiadnou technologickou novinkou. Prvá obuv Nike so vzduchovým tlmením – Nike Air Tailwind bola vyvinutá spoločnosťou v roku 1979, bola navrhnutá pre bežeckého šampióna Franka Shortera a prvé basketbalové topánky so vzduchovým tlmením Nike Air Force 1 boli uvedené v roku 1982. So vzduchovým odpružením sa mohli zákazníci stretnúť už v 60. rokoch dvadsiateho storočia v podobe topánok značky Dr. Martens.
Pôvodný plán distribútora filmu - Amazon Studios súvisel s okamžitým sprístupním diela exkluzívne na streamovacej platforme „Amazon Prime Video“, s uvedením do kín sa narátalo.
Snímka si odbila premiéru 5.4.2023.
Rozpočet filmu, vrátane marketingu, bol 85-90 miliónov dolárov, v kinách celosvetovo zarobil 90 miliónov dolárov, čo sa nedá považovať za komerčný úspech, aj napriek tomu, že snímok získal pozitívne recenzie od kritikov i divákov.
Životopisné diela o obchodných manažéroch nemajú v kinách zďaleka na ružiach ustlané – obdobný žánrový film „Zakladateľ“ (The Founder) pojednávajúci o vzniku korporácie McDonald's, s rozpočtom 25 miliónov dolárov (bez marketingu), zarobil 24 miliónov.

 

Súvisiace články
Air Jordan za 1,84 milióna
Z histórie Air Jordan

O odpružení Air

Photo by Courtesy of Prime